نوع مقاله : علمی تخصصی
نویسنده
عضو هیئت علمی مدیریت دانشگاه تهران
چکیده
کتاب روانشناسی مالی رفتاری در حوزه مالی رفتاری قرار دارد که یکی از شاخههای جدید در حوزه مدیریت مالی است. در سالهای اخیر، مطالعات رفتاری در حوزههای مختلف مدیریت و اقتصاد در سراسر دنیا و همچنین در داخل ایران رواج فراوان یافته است و به یکی از شاخههای اصلی مطالعاتی و تحقیقاتی در مدیریت و اقتصاد مبدل گشته است. مطالعات رفتاری یکی از ابعاد اصلی در حوزههایی از مدیریت نظیر مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی، بازاریابی و رفتار مصرف کننده بوده است و از دیرباز نقش محوری داشته است. با این وجود، در دیگر حوزههای مدیریت نظیر مدیریت مالی، مدیریت استراتژیک و مدیریت عملیات و همچنین اقتصاد این مطالعات جدیدتر بوده و به تازگی مورد استقبال صاحبنظران و محققان قرار گرفته است. بر این اساس، شاخههایی از دانش در مدیریت با عنوان مدیریت مالی رفتاری، مدیریت استراتژیک رفتاری و مدیریت عملیات رفتاری و در اقتصاد با عنوان اقتصاد رفتاری شکل گرفتهاند. در مقایسه با رویکرد کلاسیک به تصمیمگیری و رفتار که بر پیشفرض عقلانیت محض استوارند و انسان را موجودی کاملا عقلانی و دارای تمایلات مبتنی بر منافع شخصی صرف تصویر میکنند، این حوزهها انسان را موجودی با عقلانیت و توانایی ذهنی محدود در نظر میگیرند که در تصمیمگیری و رفتار لزوما بر اساس منافع شخصی و در راستای آن عمل نمیکنند. بر این اساس، عوامل مختلف نظیر سوگیریهای ادارکی[1]، میانبرهای ذهنی[2] و احساسات[3] بر تصمیمات اثرگذار هستند. این ویژگی وجه مشترک حوزههای رفتاری جدید در مدیریت و اقتصاد است که آن را از رویکرد کلاسیک متمایز میسازد. کتاب مورد نقد به بررسی زیربناهای روانشناسی حوزه مدیریت مالی رفتاری میپردازد. این نوشته نقدی بر کتاب روانشناسی مالی رفتاری است و آن را از جنبه نگارشی، محتوایی و ساختاری مورد ارزیابی قرار میدهد.
[1] Cognitive biases
[2] Heuristics
[3] Emotions
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A review of” Behavioral Finance Psychology”
نویسنده [English]
- Rosa Hindijani
,Assistant Prof., Tehran University
چکیده [English]
: The book discusses issues on behavioral finance, which is a new branch in the field of financial management. In recent years, behavioral studies in various fields of management and economics have become widespread throughout the world. Behavioral studies became an important area in human resource management and organizational behavior, marketing and consumer behavior. However, in other areas of management such as financial management, strategic management and operations management, as well as economics, these studies are new and have recently been welcomed by experts and scholars. Accordingly, behavioral financial management, strategic behavioral management and behavioral operations management, and in economics, behavioral economics emerged. In contrast to the classical approach to decision-making and behavior, which is based on the presupposition of pure rationality with self-interested tendencies, these domains consider man as a creature with limited rationality and mental ability to make decisions. Accordingly, various factors such as perceptual biases, mental shortcuts and emotions influence decisions. This feature is a common in new behavioral areas in management and economics that distinguishes it from the classical approach. The reviewed book examines the psychological underpinnings of behavioral financial management. This article is a review of the book and evaluates it in terms of writing, content and structure.
کلیدواژهها [English]
- Financial Economics
- Behavioral Economics
- Behavioral Finance
- Psychology